Publicerad av Marie Odelberg den 16 Jul 2022

PROJEKTET ”HJÄLP TILL DE OHJÄLPTA”

Att många människor i Eskilstuna lever i ekonomisk utsatthet uppdagas mer och mer.

Det blir dessutom svårare och svårare för dem att få hjälp!

Vår Honorary Member Bengt Nygren har tillsammans med sin hustru Birgitta ett mycket stort socialt engagemang.

De har genom en gåva till klubben på 100 000 kr gett oss möjlighet att använda dessa till lokala sociala hjälpinsatser. Enligt givaren skall pengarna endast användas till "lokala bidrag till behövande". Projektet skall drivas under 2 år.

Enligt önskemål skall projektkommittén bestå av Maud Naess, Benny Hansson och Marie Odelberg.

Projektet döptes till ”Hjälp till de ohjälpta”.

Klubben har fram till slutet av detta verksamhetsår hjälpt bland annat ett antal folkpensionärer som lever under existensminimum med presentkort till mat och kläder.

Frälsningsarmén har fått en pall kaffe och Härbärget har sponsrats med bidrag till tematräffar för de hemlösa.

Några tidigare hemlösa som fått bostad och som kommit ur sitt missbruk, har fått hjälp med inredning och husgeråd. Handikappidrotten har fått pengar till redskap.

35.500 kronor har förbrukats hittills.

Arbetet med att hitta fler i behov av hjälp kommer att återupptas i augusti.

PROJEKTET ” HJÄLP TILL DE HEMLÖSA I ESKILSTUNA”

Detta projekt startade under hösten 2019 som en insamling av hygienartiklar och varma kläder till de i Eskilstuna som är hemlösa och söker hjälp hos Stadsmissionen. Detta projekt har fortsatt sedan dess.

Denna hjälp har kunnat utökas till att omfatta inköp av stora mängder kläder, skor och hygienartiklar genom det generösa bidrag från Bengt och Birgitta Nygren som tom juli 2022 uppgår till 140 000 kronor. Inköp görs av både nya och begagnade kläder och genom att handla begagnat på andra organisationer bidrar vi även till deras verksamheter.

Exempel på vad vi kunnat leverera under vintern, 64 par vinterkängor, 80 par kalsonger, 62 par handskar, 10 liter schampoo och lika mycket duschkrämer. Och under våren 700 tamponger, 12000 vätskeersättningstabletter, 56 kepsar, 58 par gympaskor och 65 ryggsäckar, mm, mm. Allt detta och mycket mer har lämnats på Härbärget och delats ut genom personliga ombudet Anna-Karin Byström.

Även klubbmedlemmar bidrar med kläder och utrustning.

Projektet administreras av Marie Odelberg