Patrik Jonsson, son till Lars-Åke ¨Jocko¨ Jonsson, en stor idrottsprofil i Eskilstuna inom bordtennis och golf, var dagens föredragshållare.
Pappa, en av Sveriges främsta bordtennisspelare, svensk mästare 1957 och 1961 i herrdubbel, försökte få Patrik att överta hans mantel men det var bara den lilla vita bollen han fastnade för – men i golf, inte i bordtennis.

Patrik blev tidigt en duktig golfspelare och nådde hcp 0 redan vid femton års ålder. Han blev PGA medlem 1993 (professionell spelare) men han förstod att han aldrig skulle kunna nå upp till den skicklighet som världselitens golfspelare utövade vid sitt golfspel.

Han sadlade därför om och började intressera sig för att coacha och hjälpa andra att bli skickliga golfspelare och genomgick Golftränarutbildning och Elitcoachutbildning, Han blev tidigt golftränare för Anna Nordqvist och detta ledde fram till att han blev landslagscoach för svenska damlandslaget 2011. Uppdraget innebär att coacha och leda Sveriges damgolfspelare i alla världsomfattande golfturneringar och inför OS-satsningarna i Rio 2016, Tokyo 2020 (2021), och nu i Paris 2024. Just nu är slutspurten inför OS i Paris.

Sveriges alla idrottsmän och kvinnor som är uttagna att representera Sverige i OS i Paris kommer till Eskilstuna 14- 30 augusti i år, 2024, för att slutträna inför de olympiska spelen i Paris.